zaterdag 21 augustus 2010

20 augustus, Dag 5 Everglades

We hebben vandaag een aardige rit voor boeg, we rijden terug over de Keys richting de Everglades. Op de heenreis zagen we onderweg ergens een bord met de afslag, dus we dachten dat staat aan de andere kant ook wel, nou je raad het al, niet dus. Het lukt ook niet om te navigeren naar de Everglades. Dus onderweg vragen we het een aantal keer, en eindelijk daar is de afslag die we moeten hebben!

Daar aangekomen gaan we eerst naar het bezoekerscentrum en krijgen een kaart. De mooiste trails worden daarop aangegeven, we gaan er drie doen, want het is weer erug warm vandaag.

Overzichtkaart van de Everglades.

Bij het eerste pad, Anhinga Trail, is net een gids gestart met de rondleiding, dus wij sluiten maar aan. Het vrouwtje vertelt de sterkste verhalen over de flora en fauna van de Everglades. Ze zag vorige week dat een alligator een schilpad opat! Haar slagon luidt dan ook: Wildlife is Wild!!, dus blijf opletten. Al snel worden de eerste alligators gespot. Het blijven indrukwekkende beesten, zeker als je ze bijna kan aanraken. Ook zien we een aantal schildpadden en witte reigers.

Het tweede pad, Pa-Hey-okeeOverlook, leidt ons naar een uitzichtpunt over de vergezichten van de Everglades, in de verte zien we een onweersbui aankomen. Wat een rust hier, het enige wat je hoort zijn de krekels en de wind.

Het derde pad, Mahogany Hammock Trail, loopt over een natuurlijk gevormd eiland door allerlei soorten subtropische bomen en planten, hier stikt het van de muggen.

Als we bij de auto zijn begint het al een beetje te regenen. Onderweg komen we in een gigantische onweersbui terecht, het lijkt net of we in een zwarte muur rijden, geen hand voor ogen kunnen we zien. We rijden naar Naples, aan de Golf van Mexico, daar aangekomen is het gelukkig weer droog. We hebben vandaag ongeveer 450 km gereden! Morgen maar ff een rustdagje.

In Naples vinden we al snel een mooi hotel en boeken voor 2 nachten.

In deze bosjes liggen 3 alligators.